Letterpress, to nic innego jak druk typograficzny. Niegdyś używano czcionek zecerskich, a dziś najczęściej zastępują je matryce polimerowe.
Same tłoczenie może dawać efekty wklęsłe lub wypukłe (o szczegółach, rodzajach matryc i terminologii przeczytasz tu) i w zależności od tego używamy nieco innych metod.
Sam sprzęt jest wyjątkowy i bezsprzecznie tworzy taką papeterię, której nie da się wykonać na domowej drukarce. W dużej mierze są to maszyny przed i powojenne.
My sami korzystamy z Heidelberg OHT z 1956 roku. Nasza „Hilda” to duch czasu w pracowni, z którym łączymy nowoczesny design i obecne trendy.
LETTERPRESS
To 1/2 mojej działalności, a czym on właściwie jest?
Najprościej mówiąc to rodzaj druku, tłoczenia, dający wklęsłe efekty.
Tłoczenie odbywa się za pomocą matrycy, która odciska w papierze zaprojektowany motyw, dzięki czemu uzyskujemy niesamowite efekty.
Dodatkowo farby w tej technice są mieszane ręcznie, w związku z tym mamy nieograniczone możliwości kolorystyczne.
CIEKAWOSTKI:
1. Letterpress to print monochromatyczny, ale możemy wykorzystać kilka kolorów
2. Każdy kolor to nowa matryca
3. W tej technice nie ma możliwości personalizacji np. nazwisk gości (te możemy uzupełnić odręczną kaligrafią)
4. Sprzęt typograficzny możemy podzielić na trzy rodzaje – ręczne (np. Boston Tiegel), nożna (tzw. pedałówki np. Chandler & Price) oraz zasilane, z automatycznym poborem arkuszy papieru – takie jak nasz Heidelberg.
5. Pożądane dzisiaj tłoczenie, kiedyś stanowiło błąd drukarski!
BLIND PRINT
To rodzaj druku letterpress, w którym nie wykorzystywana jest farba drukarska, tzw. suchy druk.
Stosujemy go zazwyczaj do uszlachetnienia papieru, wykonania niesamowitych zdobień – najczęściej z motywami kwiatowymi.
Do wykonania motywów wykonywanych w technice blind print, niezbędne jest wykonanie nowej matrycy.
CIEKAWOSTKI:
1. Blind print najczęściej jest wykorzystywany w towarzystwie kolorowego letterpressu
2. Może być także wykorzystywany jako samodzielny motyw – np. w kartach księgi gości
3. Motywy projektujemy sami, dlatego mogą być dopasowane do Waszej uroczystości
4. Jest to jeden z najłatwiejszych rodzajów druku, ponieważ ustawić musimy zaledwie równomierną siłę docisku
5. Ostateczny efekt jest zależny od wybranego papieru – im grubszy i pulchniejszy tym lepiej!
EMBOSSING
w ostatnim czasie to najbardziej pożądane wykończenie, które daje efekt wypukłości.
Oczywiście druk wykonywany jest bez farby, a motywy ozdobne (np. nagłówki, inicjały, kwiaty itd) możemy łączyć z kolorowym tekstem letterpress.
CIEKAWOSTKI:
1. do wykonania tego druku wykorzystujemy matrycę dwuelementową (matryca i patryca)
2. W tym efekcie uzyskujemy właściwie embossing (wypukłość) i debossing (wklęsłość)